Ako sa stať profesionálnym pilotom?
Byť pilotom nie je len práca, ale aj životné poslanie a mnohokrát aj splneným detským snom. Avšak, aby sa tento krásny sen lietania v oblakoch stal skutočnosťou, je potrebné na sebe tvrdo drieť. Bez práce nie sú koláče, nie to ešte letecké oprávnenie.
Čo všetko predchádza tomu, aby sa aj z Vás mohol stať profesionálny pilot?
1. Financie
Stať sa pilotom je naozaj finančne náročné, a preto než sa rozhodnete sa vydať na profesionálnu dráhu pilota, je potrebné si uvedomiť, že predtým než budete mať najlepšie platené zamestnanie na Slovensku, budete musieť vynaložiť nemalú finančnú čiastku na štúdium, letecký výcvik a všetky potrebné dokumenty, bez ktorých sa jednoducho ako pilot nezaobídete. Cena letovej hodiny sa pohybuje od 150 € do 180 €. Ak sa túžite stať pilot, vynaložené financie, treba brať ako tú najlepšiu investíciu, ktorá sa Vám v budúcnosti niekoľko násobne vráti. Niektoré školy poskytujú aj štipendium, ale je ich veľmi málo a je ťažké sa tam dostať, a preto odporúčame aby ste sa na Vaše budúce povolenie finančne pripravili. Vráti sa Vám to.
2. Zdravie
Zdravie musí byť dokonalé, či už fyzické alebo duševné. Prezrú si Vás zhora na dol a všetko musí byť v úplnom poriadku. Na to, aby ste sa mohli stať pilotom potrebujete preukaz spôsobilosti súkromného pilota a až následne sa môžete vydať za teóriou a letovým výcvikom. Vstupná zdravotná prehliadka trvá dva dni a okrem Vášho tela sa budú venovať aj duševnému zdraviu, a teda nevyhnete sa niekoľko hodinovému psychologickému vyšetreniu. Ak bude všetko v poriadku, obdržíte preukaz zdravotnej spôsobilosti prvej triedy. Tento preukaz má platnosť 12 mesiacov a po vypršaní musíte opäť absolvovať zdravotnú prehliadku. Ak máte už viac ako 40 rokov, ste povinný absolvovať proces zdravotnej prehliadky každých 6 mesiacov.
3. Výcvik
Samozrejme, že vaša prvá pozícia nebude kapitán veľkého dopravného lietadla ako je napr. Boeing 737-800. Všetko má svoj čas a postupnosť, čo znamená, že najskôr prichádza teória, potom sadáte do simulátora, nasledujú malé vrtuľové lietadlá ako napr. DA-20, postupne sa presúvate do kokpitu sám bez inštruktora, a po mnohých odlietaných hodinách, množstva pridanej ťažkej teórie o meteorológii, navigácie a pod. sa časom prepracujete aj do veľkého dopravného lietadla a samozrejme a aj z Vás sa raz môže stať kapitán. Aby sme nezabudli, musíte zvládnuť výcvik aj počas noci.
Z čoho pozostáva praktický výcvik ?
Na jednej strane ste ponorený v knihách o teórií lietaní a na druhej strane je prax. Bez praxe sa jednoducho lietať nenaučíte. Aby ste sa postupne mohli dostať už s uvádzaného pilota vrtuľníka k pilotovi dopravného lietadla potrebujete mať nalietané hodiny a to nasledovne:
- cca 45 hodín musíte odlietať aby ste sa stali súkromným pilotom (Private Pilot Licence,PPL),
- približne 215 hodín musíte počas letového výcviku odlietať, aby ste sa dostali na úroveň obchodného pilota s prístrojovou doložkou (Commercial Pilot Licence, Instrument Rating, CPL-IR),
- na to aby ste sa stali pilotom Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby potrebujete 1000 letových hodín,
- ak chcete byť pilot – veliteľ prúdového lietadla, musíte absolvovať cca 2500 letových hodín.
Výhody a nevýhody práce pilota
Každá práca má svoje výhody a nevýhody. Práca pilota má naozaj veľa pozitív, okrem toho, že výborne zarobíte, precestujete svet a spoznáte množstvo nových ľudí z rôznych krajín. Nevýhodu je asi len to, že sa musíte odpútať od svojej domoviny a zabývať sa tam kde Vás pridelia.
UNIZA
Aby ste sa stali pilotom nepotrebujete štúdium na vysokej škole, dôležitý je letový výcvik. Ak však chcete spojiť teóriu s praxou na akreditovanej škole, výbornou voľbou je Žilinská univerzita (UNIZA), konkrétne Katedra leteckej dopravy, ktorej absolventi v súčasnosti zastávajú špičkové pozície v civilnom letectve na celom svete!